Sidvisningar förra veckan

söndag 15 september 2013

Slut på slöandet

Som överskriften antyder har jag alltså bestämt mig för att lägga lite mer energi på träningen igen. Skytteträningen ligger nu på ungefär 4 timmar om dagen, så den blir svår att öka, men fysiken har halkat efter på sistone på grund av en massa orsaker, främst troligen motivationsbrist. Mentalt skulle man ha behövt bli lite starkare också. Det syns som att jag tvivlar på min kapacitet så att jag söker vägar för att slippa. Exempelvis har jag aldrig skjutit så mycket på grannens tavla förut som i år, eller plötsligt tappat tryckpunkten på groven och gjort rena vådaskott. Till och med pistolen har mentala brister. Jag skjuter som en gud ibland men sällan i andra halvan av en match eller en träning, och min bottennivå har sökt sig till nya djup på sistone.

Om 14 dagar går finalen i europa cupen i Frankrike. Jag är kvalificerad för att delta i grovpistol tack vare min bronsmedalj från fjolårets final, men i standard ställer jag inte upp för jag har inte lyckats kvalificera mig. Jag har inga större förhoppningar om att jag vet vad som felas i standard, men en tänkbar orsak kan ju vara att jag tappat 20 kilo och kolvpassningen med dem. Skit i det tillsvidare, kolven börjar svika mig i snabb också så det löser sig efter några timmar i vedboden, för krafttag kommer att vidtas. Snabbpistol är nämligen viktigt.

Jag tävlade inte i nämnvärd omfattning under hösten/vintern ifjol och det planerar jag att ändra på. Men en del av dessa tävlingar måste jag betrakta som träningstillfällen, eftersom min träning annars sker alldeles för isolerat. Jag har 13 mil till närmaste klubbkamrat och jag kan inte arrangera tävlingar
i sovrummet eller ute på myren där jag har 50-metersbanan. I våras resulterade mitt eremitiska sätt i att jag förskräcktes när jag kom på tävling och folk sköt omkring mig.

Så fokus ligger i 2 veckor till på grov, därefter blir det fri och snabb. Och luft naturligtvis.

1 kommentar:

  1. Hej. Janne. Vad är det du skall träna på? Dvs vad är det som är sämt och behöver förbättras mest?

    SvaraRadera